Spring naar inhoud

25 jaar zorg op afstand in Veldhoven

Altide viert bijzondere mijlpaal

Eén telefoon en twee kratten met ordners op een tafel. Dat was het begin van de zorgcentrale in Veldhoven. Het is haast niet meer voor te stellen wie kijkt naar de dienstverlening van medisch servicecentrum Altide anno 2024. In januari dit jaar bestaat Altide 25 jaar in Veldhoven. Oftewel: 25 jaar zorg op afstand in Noord-Brabant. Een bijzondere mijlpaal.

Verpleegkundige Liesbeth de Haas is er vanaf het eerste uur bij. ‘We zijn begonnen vanuit thuiszorgorganisatie Kempenstreek, zoals het toen nog heette. De directeur wilde dat cliënten en ook de medewerkers van de thuis- en kraamzorg 24 uur per dag konden bellen en te woord werden gestaan. Wijkverpleegkundigen werden tot die tijd namelijk gewoon door cliënten uit bed gebeld. Dat moest professioneler vond de directeur. Op het oude gemeentehuis van Veldhoven zijn we daarom in januari 1999 gestart met deze 24/7 bereikbaarheid voor de thuiszorg en kraamzorg. Al snel kwam daar de persoonsalarmering bij. Dat bracht veel verschil voor ons. Ik was verpleegkundige en gewend om te zien wat er met een cliënt aan de hand was. Nu moest ik ineens door heel goed te luisteren bepalen wat er aan de hand was en welke actie er nodig was om de cliënt te helpen.’

Zelfstandig verder

In 2005 fuseerde Kempenstreek met Thuiszorg Eindhoven en ontstond ZuidZorg, inmiddels de grootste thuiszorgorganisatie van Zuidoost-Brabant. De zorgcentrale werd onderdeel van ZuidZorg. In 2014 ging de zorgcentrale zelfstandig verder onder de naam ConnectZorg. In 2021 is ConnectZorg overgenomen door wat inmiddels Altide is: het meest toonaangevende medisch servicecentrum van Nederland met locaties in Veldhoven, Beilen (Drenthe) en Varsseveld (Gelderland).

Inzet juiste zorg

De 250 zorgprofessionals van Altide staan met zorg op afstand klaar voor honderdduizenden cliënten van ruim 200 organisaties in alle zorgsectoren, van jeugdgezondheidszorg en thuiszorg tot ziekenhuizen en huisartsen. Ondersteund door technologie, zoals thuismonitoring, een persoonsalarm, beeldzorg, een medicatiecheck of medicijndispenser. Zo kan men zo lang mogelijk veilig en comfortabel thuis blijven wonen. En wanneer het nodig is, regelt Altide dat de juiste zorg wordt ingezet. In Veldhoven is Altide gevestigd aan het Bastion 28 waar 20 zorgprofessionals werken met de nieuwste zorginnovaties en moderne technieken.

Ontzorgen

Elles Vis is klantadviseur bij Altide en vanaf 2015 werkzaam bij het medisch servicecentrum. Ze is het aanspreekpunt voor zorgorganisaties die een deel van de zorg ‘uitbesteden’ en toevertrouwen aan het medisch servicecentrum. ‘Inmiddels werken we in Limburg en Brabant voor zo’n 40 organisaties, het grootste gedeelte van de zorgorganisaties van eerder is bij ons gebleven. In de loop der jaren zagen we de beweging dat zorgorganisaties steeds meer ontzorgd willen worden. Bijvoorbeeld rondom persoonsalarmering. Daarvoor werken we met servicepartners voor onder andere de installatie van de apparatuur. Wij zorgen voor het complete administratieve proces: van aanvraag tot afhandeling van de meldingen en facturering.’

Verbinden

Ook samenwerking in de regio is de afgelopen jaren gelukkig meer en meer opgekomen aldus Elles. ‘Je moet het samen doen in de regio. Met elkaar houden we de zorg toekomstbestendig. Dat kunnen we alleen maar samen, in de hele keten met elkaar. Want de fysieke handjes nemen af, hoe zorg je er dan toch voor dat iedereen die zorg krijgt die nodig is? Daarvoor is een hybride vorm van zorg nodig, waarbij zorg op afstand een belangrijk onderdeel is. Het gaat om verbinden in de hele keten, van huisartsenpraktijk en ziekenhuis tot verpleeghuizen en thuiszorg. Ik hoop echt dat we zo met elkaar de zorg fatsoenlijk kunnen houden.’

Vrijheid en regie

Die verbinding is ook wat Liesbeth de Haas heel belangrijk vindt. ‘Wij zorgen voor de verbinding tussen de zorggever en zorgnemer zodat mensen langer veilig thuis kunnen blijven wonen.’ Een van manieren waarmee dat makkelijker wordt is beeldzorg. Liesbeth: ‘Op een gegeven moment hadden we een cliënt in zorg die blind was. Via een beeldverbinding op de iPad begeleidden we haar bij het zelf insuline spuiten. Mevrouw voelde daarmee dat ze vrijheid en regie had over haar eigen leven. Wij vangen zo ook nog eens heel veel ritjes voor de wijkverpleging op die anders bij mevrouw had moeten binnenstappen om te helpen.’

Waardevol

Dat is het mooiste van haar werk vindt Liesbeth: dat je echt iets voor mensen kunt betekenen. ‘Wij regelen alles, van a tot z. Zo kregen we op een zaterdagmorgen een telefoontje van een dochter. Haar moeder was ernstig ziek en mocht vanuit het ziekenhuis naar huis om te sterven. Ze vroeg wat de thuiszorg kon betekenen. Ik heb alles samen met het ziekenhuis en de thuiszorg geregeld, zodat mevrouw naar huis kon komen met inzet van de wijkverpleging en een speciaal bed. Ondanks de verdrietige situatie is het fijn dat je er op zo’n moment echt voor zo’n familie kunt zijn. Dat maakt ons werk heel waardevol.’