Triage op afstand: snel verpleegkundig advies op maat
Voor steeds meer organisaties verzorgt medisch servicecentrum Altide de verpleegkundige triage op afstand. Deze achterwachtfunctie heeft veel voordelen, in de eerste plaats voor cliënten. ‘Zij krijgen snel verpleegkundig advies op maat’, verzekert Saskia Scharenborg, klantadviseur bij Altide.
Nederlandse zorgorganisaties hebben steeds meer behoefte aan verpleegkundige triage op afstand. Deze vraag komt meestal voort uit de toenemende schaarste aan zorgmedewerkers. Bovendien neemt de zorgzwaarte binnen zorginstellingen flink toe; cliënten kampen steeds vaker met meervoudige (lees: psycho-geriatrische en somatische) problematiek. Ondersteuning vanuit Altide kan dan uitkomst bieden.
Laagdrempelig
De verpleegkundige triage van Altide is laagdrempelig beschikbaar. ‘Zorgmedewerkers kunnen met alle mogelijke zorgvragen contact met ons opnemen’, vertelt Saskia. ‘Denk aan een cliënt die zich opeens niet lekker voelt en medicatie die niet is ingenomen tot problemen met een katheter. Ook een valpartij of een terminale situatie kan reden zijn om verpleegkundig advies in te winnen. Verder kan het fijn zijn om met een collega te overleggen; in zo’n situatie fungeert de verpleegkundige van Altide als sparring partner.’
Zorgmedewerkers kunnen met alle mogelijke zorgvragen contact met ons opnemen
Twijfel
Ook twijfel over het al dan niet inschakelen van een arts kan reden zijn om een verpleegkundige van Altide te consulteren. In dat geval snijdt het mes aan twee kanten. ‘Omdat wij vanuit Altide de verpleegkundige vragen ertussenuit vangen, wordt de dienstdoende arts minder belast. En als wij adviseren om de arts wél in te schakelen, ondersteunen wij de beller om de vraagstelling helder te formuleren. Soms geven we het advies om eerst bepaalde aanvullende controles bij de cliënt uit te voeren, zoals lichaamstemperatuur en bloeddruk. Deze gegevens leiden samen tot een totaalplaatje van de cliënt waar de arts goed mee uit de voeten kan.’
Gericht sturen
Omdat Altide alle gesprekken registreert, kunnen zorgorganisaties precies zien welke onderwerpen het vaakst aan de triagist worden voorgelegd. ‘Dat kan leiden tot aanpassing van het zorgproces of tot specifieke bijscholing. Op basis van alle data kunnen deelnemende VVT-organisaties dus heel gericht sturen’, vat Saskia samen. Die gegevens leiden bij zorgorganisaties tot bewustwording én het geeft hen de kans om hun zorgprocessen slimmer in te richten. Deze data vormen dus een zeer waardevolle bron van informatie.’
Eenduidig
‘Onze verpleegkundigen zijn uitgebreid geschoold in triage op afstand. Ze zijn getraind om door te vragen en ze werken op basis van heldere protocollen. Dat resulteert in een eenduidige manier van werken.’
Verpleegkundige triage inzetten voor jouw organisatie? Vraag een adviesgesprek aan!
Saskia Scharenborg